Вівторок, 14.08.2018, 12:17
Вітаємо Вас
Реєстрація | Вхід


Меню сайту
Форма входу
Категорії розділу
Новини профспілкового життя [29]
Разом до здоров'я [4]
Шкільні новини [1]
Районна школа лідерів учнівського самоврядування "Тріумф" [1]
Інтелектуальна гра "Дебати" [1]
Фестиваль-конкурс учнівських проектів самоврядування "Ми віримо в гарне майбутнє" [1]
Національно-патріотичне виховання [3]
Пошук
Календар
«  Серпень 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Як потрібно готувати дитину до навчання в школі

Обов’язкова  дошкільна освіта  з   5 років.

Як потрібно готувати  дитину  до навчання  в школі

Поради батькам

         Сьогодні, коли  дошкільна  освіта для дітей п’ятирічного  віку є обов’язковою, перед педагогами та батьками  постало складне завдання, за один навчальний рік підготувати  до школи тих дітей, які  до цього не були охоплені  дошкільною освітою, надати їм  необхідні знання, сформувати вміння  та навички.  При  цьому дуже важливо, щоб діти засвоювали  систему знань, а не уривчасті відомості.

Саме  для розв’язання цього завдання спрямована Програма розвитку дітей  старшого дошкільного віку «Впевнений старт» (затверджена  Міністерством  освіти і науки України, наказ МОН  від 23.11.2010  №1111).

Ця програма відображає запити практиків та з урахуванням кращих на даний період теоретичних і методичних рекомендацій, пропонує орієнтири змістового наповнення освітньої роботи з дітьми, націлює педагогів і батьків на особистісний розвиток дітей за основними напрямами та робить окремий акцент на ігровій діяльності-провідному виді діяльності для всього дошкільного дитинства ,незамінному засобі розвитку дітей. Цим зумовлена структура програми. Основний програмовий зміст упорядковано за розділами:

-«Фізичний розвиток»;

-«Пізнавальний розвиток»;

-«Мовленнєвий розвиток»;

-«Художньо-естетичний розвиток»;

-«Ігрова діяльність».

У кожному розділі окреслюються ключові освітні завдання, подаються поради батькам стосовно організації спільного буття дорослих з дітьми та визначаються показники  розвитку дітей.

Програма не виокремлює завдання соціально-морального, емоційно-ціннісного розвитку дітей у самостійні розділи. Ці завдання викладено у контексті розвивальної роботи за наявними розділами програми.

У Програмі «Впевнений старт» сімю визнано основною соціальною інституцією, відповідальною за якісну підготовку дітей до оволодіння життєвою компетентністю. З метою допомоги  родинам кожний розділ даної програми пропонує адресовані  їм поради,дотримання яких забезпечить цілісність і неперервність освітнього впливу на дітей.

Програма містить психологічну характеристику дитини старшого дошкільного віку.

Провідна діяльність. Протягом цього вікового періоду ускладнюється провідна діяльність дитини-сюжетно-рольова гра. У сюжетно-рольовій грі старший дошкільник програє різноманітні ситуації,пов’язані з людськими відносинами,систему своїх дій у цих ситуаціях та систему наслідків цих дій для себе та оточення. У сюжетно-рольовій грі дитина спочатку дієво, емоційно, а потім й інтелектуально освоює систему людських відносин.

Істотних змін зазнає змістовий компонент ігрової діяльності-ускладнюється та урізноманітнюється сюжет гри . Удосконалюється процесуальний компонент сюжетно-рольової гри: зростає здатність до самоорганізації,планування ігрових дій,делегування повноважень організатора гри найбільш компетентному учасникові. Формується уміння дотримуватися встановлених ігрових правил, а також придумувати свої, попередньо їх формулювати та дотримуватися в грі. Через сюжетно-рольову гру дитина усвідомлює, що будь-яка діяльність потребує від людини виконання певних  обовязків та дотримання певних правил.

У ході сюжетно-рольової гри у дитини виникає потреба в товаришах, спільниках, без яких гра втрачає сенс. Спілкуючись з однолітками, дитина навчається співробітничати,підкорятися, керувати, розподіляти функції, вчиняти справедливо, відчувати себе членом групи, відстоювати власну гідність.

У грі дитина опановує мову спілкування, взаєморозуміння, взаємодопомоги, узгодження своїх дій з діями партнерів, навчається домовлятися, обґрунтовувати свою думку, знаходити домірне місце в групі однолітків.

Істотно змінюється здатність дитини до контрольно-оцінних дій:більш адекватною, обґрунтованою та розгорнутою стає самооцінка.

Урізноманітнюються творчі дитячі ігри. Дитина виявляє інтерес не лише до сюжетно-рольових, а й  до ігор-драматизацій, інсценівок, театралізацій, ігор з елементами праці та художньо-естетичної діяльності, конструктивних, спортивних, дидактичних, рухливих, інтелектуальних.

Гра як провідна діяльність відіграє визначальну роль у розвитку психіки та особистості дитини, а також у розвитку мовлення: ігровий сюжет потребує мовленнєвого спілкування, вміння висловлюватися, обґрунтовувати думки, звертатися з пропозиціями, проханнями, вибаченнями тощо, здатності інтонувати мову різних персонажів.

 

Загальні освітні завдання.

Розвивальні: збагачувати уявлення дитини про природу, рукотворний світ, людей, що оточують, та саму себе; вдосконалювати вміння використовувати здобуті уявлення для подальшого розширення особистого досвіду; створювати сприятливі умови для підвищення її самостійності, довільності поведінки; вправляти в подоланні труднощів, практичному та розумовому експериментуванні; підтримувати намагання дитини адекватно оцінювати свої досягнення в продуктивних видах діяльності, в повсякденному житті - власні вчинки та особистісні якості; створювати умови для вправляння в соціальній компетентності,налагодженні доброзичливих взаємин з людьми різного віку та статі, соціальних ролей; вправляти в умінні розмірковувати, висловлювати власні судження, відстоювати особисту думку; вдосконалювати вміння володіти власним тілом, орієнтуватись у власній зовнішності та стані здоров’я, у корисних та шкідливих для дитячого організму чинниках, впливах.

Виховні: виховувати культуру дитячих бажань, сприяти становленню системи елементарних цінностей,позитивного ставлення до природи, предметів, людей, самої себе; створювати умови для формування її інтересів, намірів, планів; надати простір для реалізації позитивних задумів у різних сферах життєдіяльності; виховувати культуру поведінки; залучати дитину засобами мистецтва до національної та світової культур; приділяти увагу становленню основ моральної за змістом та активної за формою позиції; виховувати базові якості особистості (самостійність, працелюбність, людяність, розсудливість, справедливість, самовладання, самолюбність, спостережливість, відповідальність).

Навчальні: збагачувати, розширювати, систематизувати уявлення, знання, дитини про довкілля та власне «Я» (фізичне, психічне та соціальне) та вправляти у їх застосуванні.

Формувати навчальні уміння-організаційні (способи самоорганізації), загально пізнавальні (спостерігати, обстежувати, аналізувати, виділяти головне, порівнювати ,запам’ятовувати ,бачити проблему ,розмірковувати з приводу неї, розв’язувати її, осмислювати  матеріал) ,загально мовленнєві (культуру слухання, запитування, висловлювання, обґрунтування, доведення, налагодження спілкування) ,контрольно-оцінні (здійснення найпростіших форм контролю власної діяльності, перевірки зробленого, внесення потрібних корективів, виправлення помилок, вироблення оцінних суджень щодо якісно-кількісних показників зробленого та внесених у досягнення зусиль); вправляти у прояві творчого ставлення до виконання практичних та розумових завдань.

Одним із пріоритетних напрямків програми «Впевнений старт» є пізнавальний розвиток, який забезпечується розвитком пізнавальних процесів (сприйняття, пам’яті, уваги, уяви, мислення) та розвитком розумових операцій (аналізу, синтезу, узагальнення, порівняння, класифікації та ін..).

Освітні завдання:

ü                Формувати позитивне ставлення до світу на основі емоційно-чуттєвого досвіду;

ü                Розширювати досвід пізнання дитиною навколишнього світу та усвідомлювати себе у ньому;

ü                Сприяти розвитку самостійної пізнавальної активності дитини;

ü                Сприяти розвитку та вдосконаленню різних способів пізнання відповідно до вікових та індивідуальних темпів розвитку дитини;

ü                Цілеспрямовано розвивати пізнавальні процеси за допомогою спеціальних дидактичних ігор та вправ, максимально використовувати розумові операції в процесі пізнання світу;

ü                Розвивати пізнавальні здібності дитини,вміння аналізувати різні явища і події, зіставляти їх, узагальнювати, робити елементарні висновки, умовиводи, висувати припущення, обґрунтовувати власну думку;

ü                Заохочувати пізнавальні питання дитини;

ü                Знайомити з різними джерелами інформації (книги, журнали, телебачення, радіо, компютер); показувати їх роль в житті людей.

Пізнавальний розвиток дитини здійснюється в процесі пізнавальної діяльності за напрямками: « У світі природи», «У світі предметів», «У світі людей», «У світі чисел і цифр», «У світі форм і величин», «У світі простору І часу».

Кожен із цих напрямків має свої конкретні завдання, реалізація яких є метою для всіх педагогів дошкільних закладів.

Напрямок «У світі природи» виокремлює такі  підрозділи:

n                            « Природа рідного краю»;

n                            «Природа України»;

n                            « Природа планети Земля»;

n                            «Природа Космосу».

Щоб добитися високих показників загально пізнавального та логіко-математичного розвитку дитини потрібна тісна співпраця з родинами дітей, адже у Програмі «Впевнений старт» сім ю визнано основною соціальною інституцією, відповідальною за якісну підготовку дітей до оволодіння життєвою компетентністю.

Тож поради батькам:

Ø                збагачуйте обізнаність дитини новою інформацією (радіо та телепередачі пізнавального напрямку);

Ø                пізнавайте,досліджуйте світ разом з малюком;

Ø                створюйте умови та підтримуйте пізнавальні інтереси дитини,забезпечуючи розвиток природних здібностей та нахилів дитини;

Ø                виховуйте у дитини почуття родинності: любові ішани до батьків та родичів, памяті про покоління роду, вдячності до праці рідних, шани до старших,турботи про молодших;

Ø                залучайте дітей до активної участі у підготовці та святкуванні днів народження,ювілеїв,днів пам’яті, здійсненні подорожей;

Ø                за можливістю, вдома облаштуйте родинний куточок, в  якому помістяться «дерево роду», фотографії та відео сімейних подій, рукотворні вироби тощо.

Ø                вчіть малюків усвідомлювати себе як частку сім’ї, дитячої спільноти у навчальному закладі, відповідальну особистість у світі природи, людину серед інших;

Ø                формуйте основи логічного мислення,вчіть дитину висловлювати власну думку на основі розумових висновків;

Ø                частіше бувайте з дітьми на природі, відвідуйте зоопарк, музеї, вистави дитячих театрів та ін..;

Ø                залучайте дітей до догляду за рослинами та тваринами;

Ø                не соромтеся виказувати патріотичні почуття, громадянську позицію; гордість за свою родину, батьків, рідне село,Україну;

Ø                створюйте спеціальне розвивальне середовище, яке б сприяло використанню набутих знань, вмінь та навичок з логіко-математичного розвитку в родинному побуті дитини;

Ø                формуйте соціально-економічну компетентність дитини за допомогою залучення дітей до планування сімейного бюджету (планування витрат, обговорення вартості речей);

Ø                виховуйте почуття вдячності до праці інших людей, бережливого ставлення до природи, речей.

 

 

Методист  районного методичного кабінету                          Стовба Тетяна Андріївна