П`ятниця, 22.06.2018, 16:26
Вітаємо Вас
Реєстрація | Вхід


Меню сайту
Форма входу
Категорії розділу
Новини профспілкового життя [29]
Разом до здоров'я [4]
Шкільні новини [1]
Районна школа лідерів учнівського самоврядування "Тріумф" [1]
Інтелектуальна гра "Дебати" [1]
Фестиваль-конкурс учнівських проектів самоврядування "Ми віримо в гарне майбутнє" [1]
Національно-патріотичне виховання [3]
Пошук
Календар
«  Червень 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Поради логопеда

Новосанжарська ПМПК / Поради логопеда

Своєчасне виявлення та подолання мовленнєвих порушень у дітей - запорука їх успіху у навчанні 

 
 У підвищенні якості освіти вагому роль відіграє психолого-педагогічне вивчення дітей, своєчасне виявлення відхилень у їх розвитку та вибір найбільш ефективних шляхів подолання цих порушень.
 Сучасні дослідження та спостереження фахівців показують, що несприятливі соціально-економічні фактори життя зумовлюють зростання кількості дітей з ускладненими дефектами розвитку.
 Сьогодні в Україні проблема освіти дітей із психофізичними порушеннями є дуже важливою. А тому вчителям, психологам, логопедам системи освіти дедалі частіше доводиться працювати з такими дітьми. Наша спільна мета – своєчасно виявити і правильно організувати їх навчання, виховання та корекцію психофізичних дефектів.
 Актуальним та поширеним явищем сьогодення стали порушення у мовленнєвому розвитку. Це явище ускладнюється ще й тим, що деякі вади вимови позначаються на інтелекті дитини. Затримка в розвитку мовлення спричиняє затримку розумового розвитку, обмежує загальний потенціал. У подальшому житті дитини мовленнєві проблеми можуть спричиняти низьку успішність у навчанні, а внаслідок цього – занижену самооцінку, закомплексованість, неврози.
 Коли йдеться про таку дитину, нерідко доводиться чути від різних фахівців:»Нічого страшного, вибалакається». Спаравді, є діти, які своєчасно не починають розмовляти, потім у них розвивається та формується мовлення. Але, якщо простежити подальше життя такої дитини, може виявитися, що у школі вона погано пише, припускається помилок, відстає у навчанні. Це є наслідком того, що своєчасно не було проведено спеціальної роботи із профілактики майбутніх труднощів. Є й такі діти, у яких без допомоги фахівця мовлення так і не сформувалося . Крім того є ще один важливий момент: та частина мозку, що відповідає за розвиток мовлення, водночас відповідає і за розвиток мислення. Тобто, мовлення та мислення взаємно доповнюють один одного. Вади чи несформованість мовлення гальмують інтелектуальний розвиток.
 Освітні заклади повинні допомагати дітям з проблемним мовленнєвим розвитком, активно залучати до цього логопедів, психологів, фахівців, які мають фахові знання з науково обгрунтованої корекції мовлення. З дітьми, які мають нескладні порушення звуковимови, можуть працювати вихователі, батьки, вчителі, старші члени родини після відповідного консультування. Корекційні заняття повинні здійснюватись у такій послідовності:
 1 етап – підготовча робота. Проводяться ігри, вправи, які спрямовують увагу дитини на звуковий склад мови. Її навчають прислухатися, впізнавати мовні та немовні звуки, розрізняти їх за тембром, висотою і силою голосу. У цьому допоможуть різноманітні логопедичні ігри, наприклад:»Впізнай за звуком»(немовні звуки),» Впізнай, кому належить голос» (зображення відповідних тварин), «Відгадай, в якому слові допущено помилку», «Добери малюнок до певного звука» тощо.
 2 етап – постановка звука.
Розпочинається робота з відповідних підготовчих артикуляційних вправ для розвитку рухливості мовленнєвих органів. Артикуляційні вправи добирають з урахуванням мовленнєвого дефекту, наприклад, «лопаточка», «голочка», «трубочка», «годинничок», «коник», «гойдалка» та ін.
Ці та інші вправи розвивають артикуляційний апарат, сприяють покращенню роботи мовленнєвих органів, їх рухливості, динамічності, кращому і точнішому координуванню. Після цього проводиться постановка звуку наслідуванням чи механічним способом.
3 етап – автоматизація вимови
 Закріплення правильної вимови звуків проводять ізольовано, в складах, словах. Скоромовках, чистомовках, віршах, потішках, насичених звуками, які вимагають корекції.
4 етап – диференціація звуків.
 На цьому етапі звуки, які найчастіше змішуються діти порівнюють за артикуляцією, звучанням, смисловою функцією.
 Таким чином, своєчасне виявлення дітей з вадами мовлення та організація корекційного процесу дозволяє усунути або згладити порушення і тим самим уникнути труднощів у навчанні. Тісна співпраця логопедів, психологів, учителів та батьків – запорука успіху.

Кожна дитина — це великий трудівник, і головна її праця — пізнання світу. За короткий час дошкільного дитинства вона перетворюється з малюка, який повністю залежить від дорослого, у маленьку людину, фізично розвинену, котра багато чого знає і багато чого вміє. З маленького немовляти дитина перетворюється на повноцінного співрозмовника, що не лише підтримує розмову, а й висловлює власні думки, роздуми, переживання, захоплення.. Надзвичайно швидкі темпи, з якими дитина опановує мовленням, здавна вражають як батьків, так і вчених, котрі вивчають проблеми дитячого розвитку

Мовлення — одна з найбільш складних і важливих психічних функцій людини. У психології мовленням називають процеси спілкування за допомогою мови — говоріння, слухання, читання та письма. Навіть мовчазні роздуми — це теж мовлення, яке називають внутрішнім.

У сім'ї дорослі розуміють дошкільника з півслова. І якщо він має окремі мовленнєві недоліки, ніякого дискомфорту у спілкуванні не виникає. Проте для сторонніх часто виявляються незрозумілими спотворені слова, які неправильно вимовляє дитина. На жаль, непоодинокі випадки, коли дорослі не звертаються на консультацію до логопеда, сподіваючись, що дитина “вибалакається“. Вони не думають про можливі негативні наслідки, не підозрюють, що ризикують приректи свою улюблену дитину на невпевненість у майбутньому, викликати у неї появу небажаних комплексів. Адже дитинство минає, і такі милі в трирічному віці недоліки мовлення стають небажаними у старшому дошкільному та молодшому шкільному віці.

Особливо небайдуже ставляться до себе дівчатка і хлопці у підлітковому віці, коли досить гостро сприймаються будь-які зовнішні вади і недоліки, в тому числі і порушення мовлення. З метою позбутися їх підлітки ладні займатися з логопедом, але, на жаль, ефективність роботи над корекцією мовлення у дітей з роками зменшується.

Мовленнєве недорозвинення у дитини фахівець зможе діагностувати до чотирьох років. Виправити цю непросту ваду можна тільки кропіткою роботою. Без розвиненого мовлення дитина не зможе здобути міцних і грунтовних знань , не зможе цілісно і гармонійно розвиватись.

Закликаю батьків, педагогів, вихователів вчасно звертатись до логопеда у разі затримки мовленнєвого розвитку дитини та з появою мовленнєвих порушень!

С.В. Шульга — учитель –логопед логопедичного пункту відділу освіти Новосанжарської райдержадміністрації